De Grote kerk Loenen gaat weer open
Geschreven op 23 juni 2026
Zoals al vele jaren gaat ook deze zomer de Grote kerk in Loenen weer open. Op zaterdag 27 juni starten we weer met de Kerkopenstelling. De Grote kerk, prominent aanwezig in het midden van het oude dorp en dé blikvanger van ons dorp. De kerk staat er al eeuwenlang en is daarom een zogenaamd Monumentaal gebouw. Op zich al een goede reden voor een bezoek. Toch zijn er nog (veel) meer redenen om ’s een paar uurtjes te reserveren voor een bezoekje aan de kerk. Zoals het totaal nieuwe interieur van de kerk waarin tegenwoordig veel culturele ontmoetingen plaatsvinden. Ook de glas in lood ramen en het nieuwe glas in lood kunstwerk in de Opstandingskapel zijn de moeite waard.
Als extra toevoeging aan het interieur van de kerk vragen we elk jaar aan diverse kunstenaars om hun kunstuitingen ten toon te stellen in de kerk. Deze keer zijn dat:
- Het Vechtatelier, een groep amateurschilders en -tekenaars uit Loenen.
- Het duo Gerhard Hof en Maarten Bootsma die hun amateur fotografie combineren met de historie van Loenen.
- Gerrit Stam laat, wederom, zijn mooiste natuurfoto’s zien.
Ze zijn bijna allemaal ‘Inwoners van Loenen’.
Diverse organisten zullen het oude Flentrop orgel bespelen.
We zijn alle zaterdagen open vanaf 27 juni t/m zaterdag 05 september van 13.00 tot 16.00 uur en op zaterdag 12 september, dat is Open Monumentendag van 11.00 tot 16.00 uur.
Iedereen is van harte welkom!!