Persbericht: IZB-toerustingsmorgen voor ouderenbezoekwerk

Geschreven op 28 september 2018

De redactie van het tijdschrift ‘Lichtspoor’ organiseert zaterdag 27 oktober in Amersfoort en toerustingsochtend voor vrijwilligers in het ouderenpastoraat. Hoofdspreker is ds. H.G. de Graaff, emeritus-predikant uit Nieuwerbrug aan den Rijn. Tijdens de bijeenkomst presenteert hij zijn nieuwe boek: ‘Gij die zo nabij zijt’; praktische handreikingen voor het pastorale werk onder ouderen in de gemeente.

‘In het pastorale gesprek draait het om goed luisteren, maar gaat het erom de gesprekpartner nabij te zijn. In die houding kan iets van de nabijheid van de goede Herder worden ervaren’, aldus ds. De Graaff. In zijn lezing gaat hij in op de vraag hoe deze menselijke nabijheid tot stand komt, hoe ze kan worden gecommuniceerd en welke valkuilen daarbij dreigen. Deelnemers kunnen na de lezing kiezen uit vier workshops: (1) ‘Help! Ik word vrijwilliger in het ouderenpastoraat – door Dick van Dijk; (2) Pastoraat bij dementerenden – door Janneke Lugthart; (3) ‘Na zo lang nog?’ Over ‘achterwaarts rouwen’, het verwerken van verlies – door Henrike Dankers; (4) Levensverhalen en levensboeken – door Jeanette Donken-den Boer. De Lichtspoor-toerustingsbijeenkomst duurt van 10.00 – 12.30 uur in de Nieuwe Kerk, Leusderweg 110 te Amersfoort. Na afloop is er gelegenheid om na te praten tijdens de maaltijd; neem zelf een lunchpakket mee. De bijeenkomst is gratis toegankelijk; er is een collecte ter bestrijding van de onkosten. Aanmelden is verplicht, via .